Business Analyse Practice (BCS) - Zelfstudie - Engelstalig

Deze training vormt een verdieping op de Business Analysis Foundation-training. Centraal staat de Business Change Lifecycle en de rol die de business analist daarin vervult. Je leert hoe de business case de spil vormt van elke verandering: zij fungeert als referentiepunt waarmee projecten en programma’s worden beoordeeld op hun levensvatbaarheid. De training bereidt je bovendien voor op het BCS-examen Business Analysis Practice.

De cursist is na deze training in staat:
  • diverse strategische technieken toe te passen waaronder SWOT-analyse, PESTLE, Concurrentiemodel van Porter, Balanced Scorecard, etc.
  • de Business Change Lifecycle toe te passen in de praktijk;
  • ondersteuning te bieden aan de project manager in de initiatiefase van een project;
  • een stakeholder analyse uit te voeren;
  • stakeholder perspectieven in kaart te brengen d.m.v. de technieken CATWOE en BAM;
  • verschillende oplossingsalternatieven in kaart te brengen en af te wegen;
  • te komen tot een goed onderbouwde business case.


Certifcering

Deze cursus bereidt de deelnemers voor op een 75 minuten durend Engelstalig multiple choice examen. Dit examen wordt aangeboden door de BCS (British Computer Society) en leidt tot het Business Analysis Practitioner certificaat.

Het certificaat is een van de modules van het 'BCS International Diploma in Business Analysis'.


Het programma van deze training bestaat uit 8 lessen van 10-20 minuten:
  1. Introduction
  2. The Strategic context
  3. Analysing and Managing Stakeholders
  4. Analysing the Current State
  5. Establishing the Target State
  6. Designing and Defining the solution
  7. Developing a Business Case
  8. Course summary
Iedere les bestaat uit een video-opname, een samenvatting van de les, een aantal multiple-choice oefenvragen en een aantal casusvragen met open vragen, huiswerk (wat je moet bestuderen uit het studieboek) en een mogelijkheid om de gebruikte slides uit de les te downloaden. En er zijn mogelijkheden om eventuele vragen online te stellen aan de toegewezen trainer. Deze reageert binnen een week op al jouw vragen.

Kijk hier voor meer informatie

Centraal staat de Business Change Lifecycle en de rol die de business analist daarin vervult. De business case vormt het hart van deze lifecycle (zie onderstaande figuur) en is daarmee een belangrijk instrument waarmee enerzijds alignment kan worden bewerkstelligd met de strategische doelstellingen en dat er anderzijds voor zorgt dat veranderingen kunnen worden doorgevoerd in de organisatie.

Strategic Alignment

Dit deel neemt je mee naar het strategische niveau van de organisatie. Je leert interne en externe analyses uit te voeren door gebruikmaking van verschillende technieken waaronder SWOT-analyse, COPAFIJTH, PESTLE, Concurrentiemodel van Porter, Balanced Scorecard, Kritieke succesfactoren, Key Performance Indicators (KPI's) en BCG-matrix. De technieken leiden tot een verzameling goed onderbouwde bedrijfsdoelstellingen en een heldere strategie.

Business change lifecycle (bron: Business Analysis – Paul, Cadle & Yeates)

Projectinitiatie en het waarom van een project
Vanuit de bedrijfsdoelstellingen en strategie kunnen de projectdoelen worden bepaald. Je leert dat een project (of programma) eigenlijk alleen een toegevoegde waarde heeft indien de projectdoelen volledig aansluiten bij de bedrijfsdoelen. Met andere woorden, de bedrijfsdoelstellingen moeten een antwoord geven op de vraag: ‘waarom dit project?’. Een daarmee samenhangende vraag is ‘is er een positieve of een negatieve business case?’. De business analist speelt een voorname rol in de beantwoording van beide vragen.

Stakeholders
Een belangrijk onderdeel van de projectinitiatie is het benoemen en categoriseren van alle belanghebbenden (Stakeholder analysis). Hierna is het van belang om ze continu te analyseren en managen zodat business change projecten goed (blijven) verlopen. Om erachter te komen wat er in de hoofden omgaat van klanten, managers en andere stakeholders wordt een aantal communicatietechnieken uit de foundation-training herhaald waaronder interviewen en workshops.

Business systems
Een Business System kan worden gedefinieerd als een verzameling samenwerkende componenten met een bepaald doel. Tot de componenten behoren mensen, informatie, technologie, processen en de organisatie. Systeemdenken is een geweldige manier om perspectieven van stakeholders te doorgronden en met elkaar te vergelijken. Dit onderdeel brengt je de grondbeginselen bij van Systeemdenken. Vervolgens wordt er actief geoefend met de volgende technieken:
  • CATWOE
  • Business activity models (BAM
Maar met het in kaart brengen van de perspectieven ben je er nog niet. Het doel is tot een ‘consensus-perspectief’ te komen tussen de verschillende belanghebbenden. Hiertoe leer je GAP-analyses uit te voeren waarin business systems (bijvoorbeeld weergegeven als BAM) met elkaar worden vergeleken. Uiteindelijk moet dit leiden tot een nieuw business model dat het ‘consensus-perspectief’ weergeeft.

Identificeren en afwegen van oplossingen

Op basis van het nieuwe business model kunnen diverse oplossingen in kaart kunnen worden gebracht. Dit kunnen wijzigingen zijn in de bedrijfsprocessen, rolbeschrijvingen, managementstructuur of IT systemen. De oplossingsalternatieven worden vervolgens met elkaar vergeleken. Hierbij leer je gebruik te maken van een aantal technieken: kosten/baten analyse, impact analyse en risico analyse. De business analist verwerkt alle resultaten uiteindelijk in een business case document. Soms worden de resultaten ook gepresenteerd (aan een stuurgroep of opdrachtgever).

Actualiseren van de Business case
Na een grondige analyse is de business analist er (mede) voor verantwoordelijk dat de beoogde veranderingen ook feitelijk in de business kunnen worden doorgevoerd. Met betrekking tot de Business change lifecycle is hij/zij dan ook betrokken - zij het wat minder prominent dan in de eerste 2 stappen - bij de stappen Design, Implementatie en Realisatie. In deze fasen van het veranderingstraject gaat het niet meer om het vormgeven van de business case maar meer om het actualiseren ervan.

Training

Jouw investering in deze training bedraagt € 179,00 ex. BTW.
De vermelde prijs is exclusief:
  • Studieboek: ‘Business Analysis’ - Paul, Cadle (€ 54,09 incl. BTW). Deze prijs varieert.
  • Studieboek: ‘Business Analysis Techniques’ - Cadle, Paul (€ 49,99 incl. BTW). Deze prijs varieert.
  • Examenkosten (ca. €361,79 incl. BTW). Deze prijs varieert.


Studiemateriaal

Bij je inschrijving krijg je toegang tot alle materialen die je helpen om het maximale uit de training te halen:
  • 8 online videolessen vol uitleg en praktijkvoorbeelden
  • Multiplechoice oefenvragen om je kennis te testen
  • Praktijkcasussen met open vragen voor verdieping
  • Een online vragenuurtje waarin je direct antwoord krijgt op je vragen


Start vandaag nog

Betaal hier met iDeal of vul het formulier in onder het tabblad Inschrijven (daarmee kun je de gegevens invullen van de contactpersoon waar de factuur naartoe gestuurd dient te worden). Na inschrijving of iDeal-betaling ontvang je meteen een vouchercode zodat je kunt beginnen met de studie. 

Factuur

Na betaling ontvang je de factuur met daarop het totaalbedrag en BTW. 

Het voordeel van een zelfstudie training is dat je zelf bepaalt waar en wanneer je studeert. En hoelang je erover wilt doen. We maken gebruik van een geldigheidsduur van 2 jaar.

Training
Training:  
Business Analyse Practice (BCS) - Zelfstudie - Engelstalig
Datum/Locatie:  
n.v.t. (zelfstudie)
 
Heb je de datum en locatie gecontroleerd?
 
Ja     Nee
 
Cursistgegevens
Aanspreekvorm:  Mevrouw     De heer
Voornaam/-letters:
Achternaam:
Adres:  
Postcode:  
Plaats:  
Telefoon: 
E-mail: 
Huidige functie: 
Werkzaam op afdeling: 
 
Waar ken je Olympic van? 

Bedrijfsgegevens
Bedrijfsnaam:
Adres: 
Postcode: 
Plaats: 
Telefoon: 
Manager:  
E-mail manager:  
 
Adresgegevens factuur
Naar wie moet de factuur gestuurd worden?
Contactpersoon:
E-mail: 
 
Indien uw organisatie werkt met een unieke code (bijvoorbeeld een inkoopnummer of referentienummer) vul deze dan hier in:
   
Vul de onderstaande velden in als de inhoud hiervan afwijkt van de bedrijfsgegevens velden:
 
Bedrijfsnaam:  
Afdeling:  
Adres:  
Postcode:  
Plaats:  
Telefoon:  
 
Overig
Boeken meeleveren?  Ja     Nee
Wil je je certificeren?   Ja     Nee
Opmerkingen/aanvullingen:  

velden gemarkeerd met een   zijn verplichte invoervelden


  



« agenda overzicht